PISA
En internasjonal undersøkelse som har til hensikt å evaluere utdanningssystemer over hele verden ved å teste ferdighetene og kunnskapen til 15-årige elever.
The Programme for International Student Assessment (PISA) er en internasjonal undersøkelse som har til hensikt å evaluere utdanningssystemer over hele verden ved å teste ferdighetene og kunnskapen til 15-årige elever.
I 2015 deltok over en halv million elever, som utgjør et representativt utvalg av 28 millioner 15-åringer i 72 land. Elevene ble testet i lesing, matematikk, naturfag, samarbeid og finansielle ferdigheter (financial literacy).
På denne siden vises resultater fra hvordan norske, nordiske og andre OECD-land presterte på PISA-testene i lesing, matematikk og naturfag.
For mer informasjon om PISA, se OECDs programnettsider.
Tallgrunnlaget for figurene som er vist på denne siden kan hentes i dette Excel-arket.
Gjennomsnittsskår for norske 15-åringer i lesing, matematikk og naturfag. 2000-2015
Trykk på bilde for å se full størrelse
Du kan lese mer om hvordan Norge, Norden og andre OECD-land har gjort det på PISA-prøvene i lesing, matematikk og naturfag ved å trykke på lenkene under.
Resultater fra PISA-testen i lesing
Tallgrunnlaget for figurene kan lastes ned fra dette Excel-arket. For mer informasjon om PISA, se OECDs PISA-nettsider.
Resultatene fra PISA-testen i lesing deles inn i seks nivåer, der nivå 1 tilsier svake ferdigheter, mens nivå 6 tilsier sterke ferdigheter. Oppgaver på nivå 1 er knyttet til relativt enkle tekster som er korte og syntaktisk enkle med kjent kontekst og teksttype. Informasjonen vil som regel være eksplisitt gitt og uten noe særlig konkurrerende informasjon. Oppgaver på nivå 6 kan kreve at eleven må utføre flere tolkninger, sammenligninger og kontrasteringer som både er detaljerte og nøyaktige. Eleven må vise helhetlig og detaljert forståelse av en eller flere tekster. Noen oppgaver kan kreve at eleven må håndtere stoff med ukjent tankegods blant mye konkurrerende informasjon. For mer informasjon om nivå 1 og 6, se Kjærnsli og Jensen (2016). For en beskrivelse av hele skalaen, se OECD (2017: 61).
Poengene som kreves for å oppnå de ulike nivåene i lesing er:
Nivå | Nedre poenggrense |
6 | 698 |
5 | 626 |
4 | 553 |
3 | 480 |
2 | 407 |
Under nivå 2 | 335/262 |
Gjennomsnittsskår fra PISA-testen i lesing. Nordiske land og OECD. 2000-2015.
Trykk på bilde for å se full størrelse
Andel elever som skårer under nivå 2 på PISA-testen i lesing. Nordiske land og OECD. 2009-2015.
Trykk på bilde for å se full størrelse
Andel elever som skårer nivå 5 eller høyere på PISA-testen i lesing. Nordiske land og OECD. 2009-2015.
Trykk på bilde for å se full størrelse
Gjennomsnittsskår på PISA-testen i lesing. OECD-land. 2015.
Trykk på bilde for å se full størrelse
Fordeling av resultater på PISA-testen i lesing. OECD-land. 2015.
Trykk på bilde for å se full størrelse
Referanser
Kjærnsli, Marit og Fredrik Jensen (red.) (2016). «Stø kurs», Universitetsforlaget.
OECD (2017). PISA 2015 Assessment and Analytical Framework: Science, Reading, Mathematic, Financial Literacy and Collaborative Problem Solving, revised edition, PISA, OECD Publishing, Paris.
Resultater fra PISA-testen i matematikk
Tallgrunnlaget for figurene kan lastes ned fra dette Excel-arket. For mer informasjon om PISA, se OECDs PISA-nettsider.
Resultatene fra PISA-testen i matematikk deles inn i seks nivåer, der nivå 1 tilsier svake ferdigheter, mens nivå 6 tilsier sterke ferdigheter. For å få poeng tilsvarende nivå 1 må elevene kunne svare på oppgaver i velkjente kontekster med relevant informasjon når oppgaven er velformulert og klar. Elever som presterer på nivå 6 kan løse de fleste vanskeligste PISA-oppgavene. Elevene kan modellere komplekse sammenhenger, de klarer å knytte informasjon fra forskjellige kilder, de har høy symbol- og formalismekompetanse. For en grundigere beskrivelse av hva som kjennetegner nivå 1 og 6, se Kjærnsli og Jensen (2016). For en beskrivelse av hele skalaen, se OECD (2017: 79).
Gjennomsnittsskår på PISA-undersøkelsen i matematikk. Nordiske land og OECD. 2003-2015.
Trykk på bilde for å se full størrelse
Andel elever som skårer på nivå 2 eller lavere. Nordiske land og OECD. 2003-2015.
Trykk på bilde for å se full størrelse
Andel elever som skårer på nivå 5 eller høyere. Nordiske land og OECD. 2003-2015.
Trykk på bilde for å se full størrelse
Gjennomsnittsskår på PISA-testen i matematikk, OECD-land. 2015.
Trykk på bilde for å se full størrelse
Fordeling av testresultater fra PISA-undersøkelsen i matematikk. OECD-land. 2015.
Trykk på bilde for å se full størrelse
Referanser
Kjærnsli, Marit og Fredrik Jensen (red.) (2016). «Stø kurs», Universitetsforlaget.
OECD (2017). PISA 2015 Assessment and Analytical Framework: Science, Reading, Mathematic, Financial Literacy and Collaborative Problem Solving, revised edition, PISA, OECD Publishing, Paris.
Resultater fra PISA-testen i naturfag
Tallgrunnlaget for figurene kan lastes ned fra dette Excel-arket. For mer informasjon om PISA, se OECDs PISA-nettsider.
Resultatene fra PISA-testen i naturfag deles inn i seks nivåer, der nivå 1 tilsier svake ferdigheter, mens nivå 6 tilsier sterke ferdigheter. For å oppnå poengsum på nivå 1 må man blant annet kunne identifisere enkle mønstre i data, gjenkjenne enkle naturvitenskapelige begreper og kunne følge eksplisitte instruksjoner. For å oppnå nivå 6 må man kunne bruke mange naturvitenskapelige teorier og begreper fra fysikk, kjemi, biologi, geologi og astronomi. Man må kunne skille mellom relevant og irrelevant informasjon og trekke på kunnskap utenom det vanlige pensumet i skolefaget når de tolker data. For en grundigere beskrivelse av hva som er kriteriene for å oppnå nedre poenggrense til de ulike nivåene, se Kjærnsli og Jensen (2016: 56–57) eller OECD (2017: 44).
Gjennomsnittsskår på PISA-testen i naturfag. Norden og OECD. 2006-2015.
Trykk på bilde for å se full størrelse
Andel elever som skårer lavere enn nivå 2 på PISA-testen i naturfag. Norden og OECD. 2006-2015.
Trykk på bilde for å se full størrelse
Andel elever som skårer på nivå 5 eller høyere på PISA-testen i naturfag. Norden og OECD. 2005-2015.
Trykk på bilde for å se full størrelse
Gjennomsnittsskår på PISA-testen i naturfag. OECD-land. 2015.
Trykk på bilde for å se full størrelse
Fordeling av resultater på PISA-testen i naturfag. OECD. 2015.
Trykk på bilde for å se full størrelse
Referanser
Kjærnsli, Marit og Fredrik Jensen (red.) (2016). «Stø kurs», Universitetsforlaget.
OECD (2017). PISA 2015 Assessment and Analytical Framework: Science, Reading, Mathematic, Financial Literacy and Collaborative Problem Solving, revised edition, PISA, OECD Publishing, Paris.